Dieren opzetten

Hallo, ik ben Hans. Ik leer dieren opzetten. Met een moeilijk woord heet dat prepareren.

Ik kom graag in het Universiteitsmuseum in Utrecht. Daar kun je veel opgezette dieren zien. Ik heb hier een paar voorbeelden uit het museum.

Dit is een filmpje van een opgezette eekhoorn:

suikereekhoorn

Mooi hè! Zo kunnen dieren nog eeuwenlang getoond worden.

Nu ben ik nog het hulpje van een preparateur. Maar later word ik het zelf. Klik op de link hier onder om te zien wat ik leer.

 

de preparateur

Typen botten

Ik mag voor het eerst alleen een skelet opzetten. Gaaf hè!

Arend heeft me wel een beetje geholpen. Hij heeft alle botten voor me schoongemaakt.

Botten sorteren

Help jij me met het uitzoeken van de botten? We moeten pijpbotten en platte botten sorteren. Ik zal je uitleggen wat dat zijn.

We hebben wel 200 botten in ons lichaam. Zonder botten storten we in en zijn we vormeloos. Vergelijk het maar met een tent en stokken. Stokken zorgen ervoor dat de tent kan staan en een vorm heeft.

 

 

Ik heb twee bakken waar de botten in moeten. In de linkerbak moeten de pijpbotten. En in de rechterbak de platte botten. Klik op een bot en sleep het naar de juiste bak.

Waar in het lichaam 1

De preparateur is best streng voor mij. Ik moet kunnen aanwijzen waar in een lichaam pijpbotten zitten. Hier zie je een skelet. Klik de pijpbotten aan.

Wat grappig! Ik zie opeens dat pijpbotten op speciale plekken in het lichaam zitten. Zie jij het ook?

Waar in het lichaam 2

De andere botten hebben allerlei vormen. We noemen ze platte botten. Klik jij op het skelet de platte botten aan?

Dat is handig, nu weet ik ook waar platte botten zitten! Heb jij al een idee?

Zou een plat bot nog andere functies hebben?

bekken

Waar dienen platte botten nog meer voor?

Wat is zo’n plat bot breed! Het lijkt wel een beetje op een harnas. Een harnas beschermt je lichaam.

Hmm… Zouden die botten dan iets in je lichaam beschermen? Ah, ik weet het! Weet jij het ook?

 

Functietest

Ik heb een testje voor je. Dan ontdek je wat platte botten beschermen.

Eureka!

Het skelet

Het wordt tijd om het skelet in elkaar te zetten. Dit is van een dier. Het heeft dezelfde typen botten als een mens.

Ik ga de preparateur vertellen over de verschillende botten. Zet jij het dier ondertussen in elkaar? Tot zo!

Daar ben ik weer! Arend gaf me een complimentje. Dat is dus ook voor jou bedoeld.

Laten we eens kijken hoe het skelet geworden is.

Ik heb nog meer losse botten. 

Ik ben benieuwd hoe het er nu uitziet.

Hoe groot is dit skelet?

Nu moet ik het skelet opmeten.

En we moeten ook de lengte van het skelet meten. 

Het dier

Nu wil ik nog weten van welk dier het skelet was. Ik heb plaatjes van drie dieren. Pfoe, dat is niet makkelijk!

Zie jij het? Klik het juiste plaatje aan.

 

Wie van de drie

In de tentoonstelling

Daar ben ik nog even. Weet je wat ik net hoorde van de preparateur? We mogen het skelet in het museum plaatsen! Zo mooi vindt hij het geworden! Ga mee naar de zaal.

Soort zoekt soort

Dit is de zaal. Hier worden allerlei bijzondere dingen tentoongesteld. 

Als je op de foto hieronder klikt, kun je dat beter zien. Zo zie je aan het plafond een ronde vis hangen. Ook hangt er een vliegende eekhoorn. En rechts aan de muur de kop van een krokodil.

 

Dit is de kast waar ons skelet in komt. Het moet wel bij soortgenoten staan. Klik de juiste plank aan.

Bedankt voor al je hulp, ik ben trots op ons! Als je meer skeletten wilt zien, moet je maar eens naar het Universiteitsmuseum komen. En je kunt in deze webles bij 'Meer ontdekken' nóg meer... ontdekken.

Dag!

Meer ontdekken

Welk bot is het sterkst?

Vraag de juf of meester om de pdf in de handleiding. Dan kun je de opdracht maken.

 

Heb je de krachttests gedaan? Dan kun je de volgende vraag beantwoorden.

Een snoek prepareren

Alle dieren kun je prepareren. Hieronder zie een snoek als voorbeeld.

snoek opzetten

Buitenkant/binnenkant

Hier zie je een muskusrat. Met vacht...

muskusrat

en zonder vacht. Nou ja, voor de helft.

muskusrat

Docentenhandleiding

Doelgroep

basisonderwijs groep 5-8

Werkvorm

De leerling kan hier zelfstandig aan werken.

Doel

De leerling maakt kennis met pijpbeenderen en platte botten, ondekt de locaties van deze typen in het lichaam en doet onderzoek naar de functies van de botten.

Leerlijn

Aan de hand van het jongetje Hans, het hulpje van 'de preparateur', maakt de leerling deze les.

Zowel door middel van oefeningen als het volgen van Hans' gedachtegang achterhaalt de leerling de antwoorden op de hoofdvragen.

Tevens wordt een tweede lijn gevolgd, waarin duidelijk wordt wat een preparateur is en welke stappen deze tijdens zijn werkzaamheden zet.

 

Ter afsluiting worden enkele herhalingsoefeningen en spelletjes aangeboden.

Duur

Ca. 45 minuten

Vereiste voorkennis

geen

Hoofdvragen

- Welke typen botten hebben zoogdieren?

- Wat zijn de functies van deze botten?

- Wat zijn de onderlinge verschillen?

- Waar zitten zij in het lichaam?

Onderzoeken en ontdekken door middel van oefeningen

- sorteren van pijpbeenderen en platte botten

- krachttest typen botten

- zelfonderzoek functie platte botten

- typen botten aanwijzen in menselijk skelet

- dierlijk skelet opbouwen

- kijkoefening: van welk dier is dit skelet

- kijkoefening: bij welke diersoort hoort dit dier

Kerndoelen

Nederlands: 4 De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.

Oriëntatie op jezelf en de wereld, natuur en techniek: 41 De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

Krachttest

Deze test kunt u door de leerling zelf laten uitvoeren of met de klas als geheel. 

De opdrachten bij Welk bot is het sterkst? onder het kopje Zelf doen dienen door de leerling(en) na de test te worden uitgevoerd.

Krachttest.pdf

Achtergrondinformatie over de collectie