Zoeken in Verrijkingsstof

Les in de spotlight

Partners

Biologie

Cold case: evolutie van olifantachtigen

Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Studiehuisopdracht over onderzoek aan fossielen uit het Vroeg-Pleistoceen

Cold case: fossielen uit de klei

Aardrijkskunde; Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Studiehuisopdracht over onderzoek aan fossielen uit het Vroeg-Pleistoceen. Aan de hand van fossielen wordt een landschaps- en klimaatreconstructie gemaakt.

Evolutie op sterk water

Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Studiehuisopdracht over onderzoek naar soortvorming

Exoten in Nederland

Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Les over vreemde soorten die door de mens ons land in zijn gekomen. Welke zijn het en wat doen ze hier? Ontdek het via vragen, filmpjes, websites en onderzoek. Module voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Graven in je achtertuin

Aardrijkskunde; Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Diepgravend onderzoek naar de samenstelling van de bodem in je directe omgeving.

Nooit meer uitsterven

Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Sommige wetenschappers gaan erg ver in hun pogingen om het uitsterven van soorten tegen te gaan. Ze proberen uitgestorven of bedreigde soorten te klonen. Als dat lukt hoeft straks geen enkele soort meer uit te sterven. Maar waar zouden mammoeten moeten leven? Kunnen dinosauriƫrs worden gekloond of moeten we alleen maar soorten tot leven wekken die door toedoen van de mens zijn uitgestorven? Met deze en andere vragen gaan leerlingen in deze les aan de slag.

Vogelen met DNA

Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Les over DNA barcoderen. Hoe identificeer je een soort met behulp van een DNA sequentie? Spoor zelf de daders op van een aantal vliegtuigbotsingen en help een vogelexpert met het vergelijken van barcodes van verschillende Nederlandse vogelsoorten.

Water in extreme milieus.

Biologie, lesmodule, voortgezet onderwijs
Schoon drinkwater heb je iedere dag nodig voor allerlei processen in je lichaam. Als je gezond bent en voldoende water drinkt, gaan al deze processen in je lichaam vanzelf. Maar wat gebeurt er als je te weinig drinkt of als de omgeving te heet of te zout is? In deze verrijkingsstof leer je hoe planten, mensen en dieren zijn aangepast om in extreme omstandigheden voldoende water binnen krijgen.

[    1    ]